nauka

Nauka indywidualna, a nauka w grupie

Większość uczących się zwraca uwagę na to, że indywidualna nauka języka angielskiego jest bardziej efektywna niż nauka w grupie. Jest to prawda, ale niewiele osób zgłębia temat na tyle by znaleźć kompleksową odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje. Nauka w grupie ma jeden dość mocno wyeksponowany, ważny element. Jest nim motywacja.

Decydując się na ofertę szkoły, zwykle musimy dopasować swój czas do obowiązujących godzin. Z góry więc zakładamy, że nauka jest naszym priorytetem na tyle istotnym, że jesteśmy w stanie podporządkować mu swój czas wolny. Nie ma bowiem możliwości ‘przełożenia’ zajęć na inny termin. Albo uczestniczymy w zajęciach, albo ‘wypadamy’ z kursu. Taka sytuacja sprawia, że jesteśmy bardziej obowiązkowi i systematyczni, a systematyczność jest kluczowa w nauce angielskiego. Dodatkowo, decydując się na kurs grupowy płacimy ‘z góry’, co jest kolejnym czynnikiem motywującym do bardziej pilnego podejścia do tematu. Wydaje mi się, że to tyle jeśli chodzi o przewagę nauki w grupie. Przewaga nauki indywidualnej jest bardziej złożona.

Po pierwsze, nauka indywidualna jest dużo szybsza. Dlaczego? Czy tylko dlatego, że indywidualna nauka języka to nie nauka w grupie, gdzie uwaga lektora jest podzielona na kilku uczestników? Nie, nie tylko. Nauka indywidualna to również swoboda w doborze materiałów. Nie jesteśmy przywiązani do danego podręcznika i jego kolejnych części, których realizacja jest z zgodnie z zamysłem autora rozłożona w czasie. Podczas zajęć indywidualnych materiał jest dopasowany ‘na miarę’.

To, czy będziemy w stanie wykorzystać taka przewagę, zależy wyłącznie od dwóch czynników. Po pierwsze, czy dokładnie wiemy czego oczekujemy? Po drugie, kto prowadzi zajęcia indywidualne? Czy jest to osoba doświadczona, umiejąca przewidzieć indywidualne problemy językowe i właściwie zareagować wprowadzając korekty i usprawnienia w toku indywidualnej nauki języka?Oraz, czy lektor języka angielskiego jest kimś w rodzaj psychologa umiejętnie wchodzącego w nasze położenie? Jak już wspomniałem, nauka języka w grupie jest czynnikiem zwiększającym początkową motywację kursanta.

Jest to istotne, ale dorośli podejmując decyzję o indywidualnej nauce języka angielskiego też posiadają motywację do nauki, ponieważ…..są dorośli i powinni wiedzieć czego chcą.